Företag har en viktig roll att spela för blodgivningen i Sverige. Det tycker Dan som arbetar på ett av de hundratals företag och organisationer som är med i Rädda liv på arbetstid. Han lyckades få med 25 kollegor när de tillsammans kunde besöka blodmobilen på arbetstid.
Dan arbetar som Production supervisor på Berg Propulsion. Han har varit blodgivare sedan 2004 och bara haft uppehåll för blodgivning efter sina tatueringar. Att uppmuntra sin omgivning att bli blodgivare tycker Dan är självklart, han pratar om blodgivning till så många han kan, även till sina kollegor.
– Jag gjorde ett försök att rekrytera blodgivare bland mina kollegor innan arbetsplatsen var med i Rädda liv på arbetstid. Då satte jag upp affischer på jobbet och berättade om blodgivning. De flesta var positivt inställda, men det blev inte så mycket av det. De hade inte tid eller glömde bort. Då insåg jag att jag behövde göra mer.”
Dan gick till ledningen med idén om att de anställda skulle få ge blod på arbetstid. Företaget nappade direkt och gick med i GeBlods kampanj Rädda liv på arbetstid. Berg Propulsion uppmuntrade medarbetarna att besöka blodmobilen nästa gång den var i närheten, och då drog Dan i gång sin kampanj igen.
– När tiden inte längre var ett problem gick det betydligt lättare, 25 kollegor följde med mig när blodmobilen kom. Det var fantastiskt.
Dan tycker fler företag ska gå med i Rädda liv på arbetstid. Även om han pratat gott om blodgivning på arbetsplatsen tidigare märkte han hur stor skillnad det gjorde att kollegorna fick ge blod på arbetstid.
– I slutändan handlar det om ledningen och att företaget ska vara positivt inställt. När företaget ger bort en halvtimme för att de anställda ska kunna ge blod blir det lättare för fler att vara blodgivare.
Dans bästa tips för att rekrytera blodgivare på jobbet är att berätta för sin chef om GeBlods kampanj rädda liv på arbetstid.
– Det behövs bara en stolle som mig som vågar fråga. Svårare än så är det inte, säger han.